Motorrenovering

Vores motor. Klassisk Yanmark 1GM-10. Driftsikker motor, der blandt andet sidder i kølecontainere, diesel-generatorer og andre småmaskiner. Fik at vide af en sagkyndig, at der var mange mil i den endnu. MEN:

Motoren trængte til en ordentlig omgang. Der var gået et par ophæng foran, som ikke kunne skiftes uden man afmonterede motoren helt.

 
Motoren skulle renoveres på værksted: Skilles ad, gennemgåes, males og monteres i båden igen.
   
Motorrummet så lidt koatisk ud lige efter motoren var taget ud: Skidt og møg. Laset isolering. Slidte slanger og ledninger.
   
Rummet fik en gang maling med epoxyprimer og ny isolering.
   

Jeg studerede flere motorinstallationer af Yanmar 1GM i andre både på Internettet. Det var i sig selv interessant. Jeg fandt mange spændende film på Youtube, hvor "motornørder" har filmet deres Yanmar.

Det gav mig ideen til at lave lugen i cockpitten. Gennem lugen kan man blandt andet inspicere motoren agterud og lige over skrueakselgennemføringen.

Jeg savede simpelthen et stykke af dørken ud med stiksav. Der blev herefter fremstillet en aluminiumsramme, som blev boltet fast under dørken. Lugen er monteret på denne flange. Der er skåret gevind til 6 mm bolte.

   
Sådan - lugen færdigmonteret.
   

Et godt eksempel på, at det kan betale sig at gå sin motorinstallation grundigt efter. Isoleringen til ledningerne fra start-relæet til selvstarteren var slidt igennem flere steder.

 
Vi havde blandt andet haft problemer med en sikring, der hele tiden sprang. Her var synderen!
   
Så skete det endeligt. Den nye motor kom i båden igen. En god dag.
 
 
 

 

 
John Laugesen